Varmt välkommen till Suzuki 2-takt!
|
|||
GT 250K-73Moderator: Peter Nordkvist
21 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
GT 250K-73Har en GT 250K som går orent på ena cylindern. Den misständer på ena cylindern. Någon som har något tips?
Emottager gärna tips på synkronisering av förgasarna. Hur gör jag det lättast? M.v.h/Mats Tapper
Om den misständer är det troligen ett elfel. Kolla tändstiften, tändkablar, tändhattar, brytarspetsar och tändspolar.
Synkning av förgasare görs så här: Kolla att trottlarna står lika genom att skruva ur "kollskruvarna" för oljepumpmatningen på trottelhalsen (vet inte om det finns två skruvar på K-modellen) och kolla att märkningarna står lika på båda trottlarna när du drar/vrider på gashandtaget. Ett annat sätt är att ta bort gummiluftburken och stoppa in ett finger i vardera barke förgasaröppningen. Vrid sakta på gashandtaget och när trottlarna börjar röra sig känner du om det sker samtidigt. Ev. justering görs med gasvajern. Du kan se inlägget Förgasare GT250 under Tips & Tricks Peter Nordkvist Senast redigerad av Peter Nordkvist ons jan 27, 2010 9:24 pm, redigerad totalt 1 gång.
Mina Suzuki mc:
T20 -67 Candy Red T500 I Candy Gold T500 II Candy Gold 3 GT750 J Candy Lavender GT550 K Hermosa Blue GT750 A Maui Blue 797 (eller Orange 01A)
Kanske är min GT250K annorlunda, jag vet inte, men jag har bara "titthål" på högra förgasaren så jag kan inte använda det sättet. De andra som Peter beskriver fungerar bra för för mig. Om man litar mer på synen än på känseln så går det bra att titta med en (back)spegel.
Hälsningar Janne
Tack för all info jag fått. Tror jag hittat en del av problemet. Ena tändhatten mätte jag upp 450kohm. Tror att det ska ligga runt 5kohm. Så nya tändhattar blir det. Och så har jag köpt nya (beg) tändspolar på e-bay för säkerhets skull. En annan (dum?) fråga. I ena av mina Mikuni förgasare saknas mässingsröret (ca 30 mm lång och 2 mm diam) som sitter i flottörkammaren. Vad har det röret för funktion? Har nog aldrig tänkt på det...
Finns såna rör att få tag på? M.v.h/Mats
Hej Mats!
Skulle tro att det helt enkelt handlar om ett överfyllnadsskydd. Skulle inte nålventilen hålla tätt stiger bränslenivån i förgasarsumpen tills det helt enkelt rinner över och ned i röret och sedan vidare oftast genom en slang som sitter monterad på förgasaren och som leder bränslet ned under motorcykeln. Jag tror inte att det går att köpa dessa rör lösa som reservdel från Mikuni. De är integrerade med bottendelen. Hälsningar från Denpasar, /Lars Lars Andersson
Fyra i 4-kant dansar bäst i 2-takt! Mina Suzukis: RG 500H Gamma PN T500J racer GT 750K T20-67 racer
Det är choken som suger bränsle ur det om det ska sitta i förgasaren (inte i flotörlocket). Om det sitter korta slangar mellan förgasarna (och dom går mellan choke, kan också sitta mellan bränsle) så kan det vara så att vid choke suger han bara bränsle från en förgasare. kontollera om röret är avbrutet eller om det har suttit något där överhuvudtaget.
/Håkan M Mina Suzuki:
T125 Stinger T250 J GT380 J, K, A T500 R, J GT550 K GT750 J, K
GT 250-73 går bara på en cylinderHar bytt tändspolar, tändhattar och kollat brytarna. Brytarna SER bra ut, men han går bara på en cylinder i alla fall. Vad göra mer? Tips emottages tacksamt.
M.v.h/Mats
Kolla först att det finns gnista på stiftet? Testa sedan förgasaren genom att spraya startgas i förgasaren till den cylinder som krånglar. Eller häll i en "startsup", men se till att den kolven står i toppläge när du häller i. Luftskruven ska vara utskruvad 1½ varv.
Peter Nordkvist Mina Suzuki mc:
T20 -67 Candy Red T500 I Candy Gold T500 II Candy Gold 3 GT750 J Candy Lavender GT550 K Hermosa Blue GT750 A Maui Blue 797 (eller Orange 01A)
Hej,
Ytterligere möjlig orsak; motorn drar tjuvluft mellan förgasare och luftburk. Går den "döa" cylindern inte igång på lite högre varv heller? Mvh, /Lars Lars Andersson
Fyra i 4-kant dansar bäst i 2-takt! Mina Suzukis: RG 500H Gamma PN T500J racer GT 750K T20-67 racer
Någon kanal i förgasaren är igensatt p.g.a. att bensinen kristalliserats. Det blir lätt så med den dåliga bensin vi har idag när den stått i två månader eller mer. Tappa ur all gammal bensin, häll i 5 liter färsk och en flaska STP Injection Trim (röd flaska) i tanken. Kör den 5 - 10 km och har inte cylindern kommit igång då, ja då återstår bara att lämna in båda förgasarna på ultraljudstvätt.
Peter Nordkvist Mina Suzuki mc:
T20 -67 Candy Red T500 I Candy Gold T500 II Candy Gold 3 GT750 J Candy Lavender GT550 K Hermosa Blue GT750 A Maui Blue 797 (eller Orange 01A)
Hej!
När du satte ihop förgasarna igen efter ultraljudstvätten fick du rätt flottörnivå då? Vissa nålventiler har en liten fjäderbelastad pinne inbyggd, och den ska vara obelastad när flottörnivån mäts. Mvh. Daniel Lind Let`s smoke
Drive two stroke
Jag tycker att det är någonting du bör titta på, skulle tro att det är något fel med nålventilen eller flottörnivån. jag har ej uppgifter på flottörnivån på just din modell (det kanske någon annan har här på forumet) men eftersom att den andra förgasaren verkar fungera så kan du kika på den och jämföra.
Det är mycket viktigt att den lilla "flärpen" inte trycker för tidigt på nålventilen, allra helst om den är av den typ jag beskrev tidigare. Mvh. Daniel Lind Let`s smoke
Drive two stroke
21 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vilka är onlineAnvändare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster |
|||