Per-Åke Fröberg bloggar om Suzuki 2-taktsrelaterade reflektioner, tips och erfarenheter

Hustler, Rebel och Honcho…

I slutet av 60-talet och en bit in i påföljande decennium var Suzuki kraftfullt kreativa när det gällde namn på sina tvåtaktsmodeller. Och då tänker jag inte på själva modellnamnet typ T250, GT380 eller TC125, utan de mer fantasifulla tilläggsnamnen som främst florerade på den amerikanska marknaden.

Med namn som Hustler, Rebel och Honcho stimulerade Suzuki  fantasin hos köparna. Jag har studerat min samling av broschyrer och annonser från den här tidsperioden och här är några reflektioner över vad jag hittade.

Det mest klassiska namnet, enligt min mening är Hustler, som ju dök upp på T-20 och sedan hängde kvar till GT250 via T250. Hustler betyder ju “påflugen försäljare” eller “skojare”, men är ju också namnet på en amerikansk tidskrift där man kan studera kvinnlig anatomi - i detalj. I filmen “The Hustler” från 1961 spelar Paul Newman biljardspelare med tveksam moral.

Systermodellen T350 fick heta Rebel och storebror T500 blev Titan efter att något enstaka år ha kallats Cobra. Och så minstingen T125 Stinger förstås, “den som sticker”.

De större GT-maskinerna, som ju blev populära här i Sverige, fick namn efter racingbanor: GT380 Sebring, GT500 Indy och GT750 Le Mans. Och den lilla GT185, som aldrig kom hit, fick heta Adventurer.

 Gick loss fullständigt gjorde Suzuki på sina mindre off-roadmaskiner, TC- och TS-serierna som jag tror mest såldes i USA. Här hittar vi  TC125 Prospector (guldgrävaren), TC120 Cat, TC200 Sting Ray, TC350 Laredo (stad i Texas och populär västernserie på 60-talet) och TC305 Raider.

TS50 Gaucho (sydamerikansk cowboy, TS90 Honcho (den som bestämmer, bossen), TS125 Duster, TS185 Sierra, TS250 Savage och TS400 Apache får avsluta uppräkningen av de mer dammiga modellerna.

Det engelska namnet för “vandrare”, Rover, sattes på fetdäckade RV90 och den större RV125, som jag själv är en lycklig ägare av, blev Tracker - “spåraren”.

Och ni vet väl vad vår klassiska moped K50 hette i USA? AC50 Maverick - återigen ett namn från en tv-serie (1957) och film (1994)

X-5 Invader, A-100 Charger, AC100 Wolf, TM250 Champion, TM400 Cyclone.

Och till sist en favorit: MT50 Trailhopper, alltså den lilla minibiken på 50 kubik som var alla amerikanska barns dröm under tidigt 70-tal.

Nu ryker det blått ur min dator…

3 Svar till “Hustler, Rebel och Honcho…”


  1. 1 Lars Andersson

    ……… och det luktar 2-T olja i hela mitt kontor.
    Fantastiskt underhållande läsning. Kan man få en liten dos av 2T Suzuki då och då via den här bloggen blir vintern lättare att ta sig igenom tror jag bestämt. Tack Per-Åke, kör på så det ryker (blått)
    /Lars

  2. 2 Björn Ek

    Populärnamnen blev aldrig anammade här i Sverige, åtmonstone inte officiellt via generalagent och återförsäljarnätet. Om dom som åkte på den tiden kände till namnen och använde dessa när man snackade vet jag inte. En av dom mer legendariska Suzuki återförsäljarna från tiden när det begav sig, Clay Hellström i Långshyttan, snäste av mig en gång när jag sökte delar till min T 125. - Har du några Stinger delar kvar?, frågade jag. -Det finns ingen motorcykel som heter Stinger, den heter T 125!! Ridå. Som yngst i församlingen fogade jag mig och nämde aldrig ordet Stinger igen i hans närvaro. Detta som en parentes till det här med populärnamnens användande i Sverige.

    //Björn

  3. 3 Tony Henschel

    Jag har aldrig tidigare kommenterat någon artikel i något som helst sammanhang förut. Dock är väl artikelkommentarer bland det första man läser nuförtiden. Efter att ha läst Per-Åkes text om Suzukis namn på sina tvåtaktare från sent 60- och tidigt 70-tal kan jag dock inte hålla mig. Fantastiskt! Förmodligen en helt världsunik text om detta supersmala men ack så intressanta ämne. Nördläsning på yppersta nivå. Kunskap för konnssörer. Jag trodde mig ha full koll på Suzukis alla namn, men nu fick jag lära mig Cyclone och Trailhopper också. För 17 Per¨Åke, hör av dig till mig så kan vi ses och snacka hoj, småmeka och ta en fika. Du bor väl i Götet nånstans. Och du Björn håller väl till på Västkusten också? Vi borde träffas och dregla lite på din Savage – en hoj jag bara sett på bild hitills…
    Hör av er!
    Hälsningar Tony, före detta ägare till Indy, Stinger, Hustler, LeMans. Nuvarande innehav: Rebel Se gärna senaste numret av Classic Bike!

Lämna en kommentar