Hejsan alla tvåtaktare!
Tänkte bara skriva några rader om utställningen Tjolöholm Classic Motor 2014, som jag deltog i i år.
Inför söndagen den 18 maj försökte jag kontakta de jag kände till av Suzuki 2-taktsklubbens medlemmar i syd o västra delarna av landet. Tanken var att, genom ett klubbdeltagande för vår förening, vi skulle ställa ut flera av medlemmarnas underverk på vårens stora begivenhet här i väst, Tjolöholm Classic 2014.
Tjölöholm Classic är ett årligt evenemang som funnits i över tjugo år. Besökarna brukar vara uppåt 10.000 under den enda dag som utställning och marknad varar, och förutom alla fordon så brukar där även finnas en marknad, och lite flyguppvisningar, musikparader etc har också förekommit de tidigare år jag varit där.
De som var intresserade att hänga med fick tyvärr förhinder av olika skäl. Inte minst Per-Åke Fröberg, som har flera helt underbara Suzukimaskiner i klasser upp till 250 cc. Han hade precis blivit utsedd till ansvarig för Volvos historiska avdelning, vilket innebar att han fick fullt upp med planeringen av Tjolöholm Classic redan innan jag ringde, fast då med Volvobilar. Otur för publiken, de hade blivit djupt förälskade i Per-Åkes smycken. Till nästa år får vi försöka att planera och samla gemensamma tankar i god tid, för att då representera vår kära klubb på Tjolöholm.
Således blev jag därmed tyvärr klubbens enda representant detta år. Nåväl, jag hade i god tid hyrt en släpkärra för nedanstående tre hojjar, så att vårt utställningstält inte skulle bli helt öde.Nej, jag ska inte överdriva, det tält jag hade att tillgå, var ett mindre partytält på 3 x 3 m. (… får kanske skaffa större till nästa år?)
Min pålitliga reskamrat i alla väder, den 1972 års GT750J-maskin i Candy Jackal Blue, som jag bl a besökt Askersund med, har fått lite ansiktslyftning under vintern. Den har ekrats och balanserats om, hjulen har putsats lite allmänt på och den har fått ett helt oanvänt NOS framnav komplett med bromsar och lager, som vår käre ordf Peter Nordkvist tipsat mig om för 4 år sedan. Den har även fått en ny komplett hastighetsmätardrivning i navet, där bl a den gamla ”medbringaren” krånglat på senare tid. Samtidigt lät jag slipa bort en del repor i framgaffelbenens aluminium, och fick påsprutat ett nytt klarlackslager efteråt. Lite lackstift till några småskavanker på ramens svinggaffel bak fick bli grädde på moset. Den åkte längst in i 4-meterssläpet.
Bredvid den ställde jag tvillingen, den äldsta svenska GT750J maskinen, som Björn Ek precis hann få färdig, vad gällde det optiska, dvs det som gick att se. (Här återstår fortfarande tändnings- och förgasarinställning samt uppstart och koll att kyl etc är tätt, men sådant ser ju varken utställningsbesökare eller den domarjury, som bl a hade att bedöma ”Best MC In Show 2014”…) Nåväl, denna hoj är i 100% nyskick och faktiskt helt original, jodå, det ÄÄÄÄR sant, även däcken är nya, fast original från 1972… Visst ja, inte helt rätt: den är i avsaknad av ”S” på skallarna av de två bultar som håller centralstödet! (Hör av Er om någon av Er har två sådana över!!!) Och batteriet är givetvis nytt. Jag har inte för avsikt att åka med denna dyrgrip över huvud taget, den får gå på enstaka utställningar, och kommer nog bara att startas upp för att packningar etc inte ska torka.
Min andra pålitliga reskamrat, den blanka, som bara får ute och åka vid molnfri knallblå himmel, dvs min T500-II Titan 1969, ville naturligtvis också ut och lufta sig. Så den kilade jag in med framhjulet lite mellan bakhjulen på tvillingarna, så att den kunde få känna sig i ärevördigt sällskap.
Till slut, när allt surrats klart i vagnen, så såg där ut som en sämre snitslad bana för orienterare, eller laserskyddad kassaskåpsområde, ni vet där det är helt omöjligt att ta sig fram. Svårt i synnerhet för en nybliven fet pensionär, som hela sitt liv suttit på sin stjärt på en kontorsstol… Man kan verkligen ärligt påstå att läget nu var lugnt men låst.
Kl 07:00 öppnades området för utställarna. Jag var där prick 07.00. Man hade då tre timmar på sig tills första besökarna anlände. Själv hade jag fullt upp att få upp tält, sätta upp en 8 meters Suzuki-banderoll bakom, lasta ur och att göra sista putsen på de kära ögonstenarna. Jag hade även förberett ett 15 tal A4-sidor med beskrivningar av hojjarna, där sidornas bakgrundsfärger var samma som de olika hojjarnas färger. Här skulle vinnas priser!
Med tio minuter tillgodo, hann jag klart förberedelserna. Sedan började det välla in folk. Det visade sig så småningom bli ett publikrekord med 13.000 besökare under de 6 timmar evenemanget varade!
Publiken fick se Måsvingar, SAAB-vrak, Indians från 1918, Velocetter och massor av läckande engelska maskiner. De fick även se en paradmarsch med säckpipeblåsare och en fantastisk alldeles makalös flyguppvisning av en P51 Mustang (undrar om inte den även var på Dala-Järnas flyguppvisning för något år sedan). Jag lovar på hedersord: Håret på mina armar ställde sig i givakt rakt upp när det underbara ljudet från Mustangen passerade över huvudena på oss (Per-Åke Fröberg var vittne…).
Det närmade sig prisutdelning och jag hade inte sett till en endaste person som kunde antagas höra till någon tävlingsjury. Jag tänkte: Jaha, här fanns det andra fina MC tydligen, än den enda jag kunde tänka mig vinna… bäst att gå bort till prisutdelningen så man inte kommer försent till att hylla vinnaren.
Väl där, så var det lite oroligt. Någon kom springande, och frågade mig: Är det Du som äger den rosafärgade GT750 maskinen. (Han såg nog min fina klubbtröja, så helt fel ute var han inte….). Då får Du skynda Dig att hämta den, Du ska intervjuas, för hojjen har vunnit ”Best MC In Show 2014”. Jag blev såklart både chockad och överraskad, i ärlighetens namn fanns där andra ganska fina maskiner. (Fast givetvis ingen så fin som min, så det så!!!)
När intervjun o prisutdelningen var klar så var klockan 16.00, det var dags att packa ihop och åka hem.
Kl 18:30 satte jag mig lycklig i kön och kaoset bland alla fordon som fortfarande inte lämnat området.
Kl 22:30 efter en lååååång dag, så sov jag gott, tryggt medveten om att hojjarna stod väl inlåsta i sina resp förråd, väntande på att åter få komma ut och möta alla beundrande blickar en annan gång.
De flesta av Er känner säkert igen dessa blickar från egna upplevelser, träffar etc?
Jag lägger med några bilder ifrån Tjolöholm Classic Motor 2014.
De två bilderna som avser prisutdelningen för min hoj är tagna av Robert Gustavsson med copyright Classicmotor.
Några bilder från i år gällande bilar, samt även en hel del från tidigare år finns på webben under www.tjolöholmclassicmotor.se samt även om man söker under Robert Gustavsson under www.classicmotor.se .
Köper ni Classic Motor nr 7/2014, så är det dessutom tänkt att hållas ett reportage från evenemanget där.
Hälsningar Fredrik Wendel (…vi ses väl på tvåtaktsträffen i Askersund den 6-8 juni???)
0 Svar till “Reportage från Tjolöholm Classic Motor 2014”