Jag var en av utställarna på motorshowen 11 – 12 oktober. Det är bara de som blivit uttagna via ansökan som får delta. Ansökte gjorde jag via deras hemsida och jag fick både motivera med text och med bilder varför jag ville vara med på utställningen. Det fanns även möjlighet att länka egna hem- samt facebooks- och instagramsidor.
En jury bedömde alla inkomna ansökningar och i mitt fall fick jag en snygg formell inbjudan underskriven av arrangörerna. Den kommer jag nog att rama in och sätta på väggen i garaget!
Utställningen ägde rum i fyra hallar om vardera cirka 250 m x 250 m. En av hallarna fylldes till ungefär hälften med alla inbjudna motorcyklar, varav choppers och streetbikes var betydligt fler än antalet classic bikes. Sju japanska klassiker fanns med:
Tre Honda; en CB 500 -71, en CB 750 -69 samt en CBX1000 -79
Två Kawasaki; en H1 och en H2
En Yamaha, som jag inte vet beteckningen på.
Och så min Suzuki GT 750J då…
Behöver jag skriva att samtliga hojjar var definitivt i mint condition? Dock var ett par av dem lite mer polerade, än då de lämnat fabriken… Dock inte min. Hallarna fylldes i övrigt av bla:
- fantastiskt lackerade lastbilar med matchande släp, varav två hade lackats av Terje Aspmo.
- div veteranlastbilar samt lite modernare och mindre pickups
- veteranbilar och senare klassiker
- gat- och showbilar av alla de slag
- rallybilar och formelbilar
- en gocartbana som besökarna fick pröva
- flera olika simulatorer
- diverse sedvanliga återförsäljare inom fordonsbranschen och deras montrar.
Ett fantastiskt ekipage måste nämnas här: kan ni föreställa er en Rolls-Royce i perfekt röd pearl/metalliclack med båtliknande inredning i mahogny inkl bord med särskilt fack för champagnekylaren, och en kromad jätte V8 med kompressor i kolossalformat som täckte mer än halva förarens synfält? Och givetvis hade de två ägarna klätt sig i passande arabiska olje-shejkutstyrsel komplett med rödrutiga huvor och runda solbrillor…
Utöver utställningen i hallarna, så fanns på baksidan utomhus en asfalterad trång och knixig bana, där man arrangerade olika heat där banracers, rallybilar, rallycrossbilar mötte varandra i en salig och underbar blandning. Inklusive publikläktare… Jag njöt nog som allra mest av ett heat där en liten Opel Kadett i banversion matchades mot en koloss, nämligen en Volvo 240 i rallycrossutförande. Helt sagolikt kul!
Tråkigare blev det inte av att min GT 750J fick komma upp på scenen, eftersom den utsågs av juryn till “Best Classic Bike”. En stor pokal i guldplast (plus en keps o t-shirt som ingen vill ta på sig)… Tyvärr gick dock priset för publikens val till en chopper. Det fanns ett antal olika priser t ex för bästa lack, bästa motorrum, bästa inredning, bästa lastbil osv. För att ingen skulle bli helt lottlös, så fick alla deltagare även varsin liten, liten pokal för att man utsetts att få delta på Oslo Motor Show!
Sammantaget var det ett tre dagars minne ingen av utställarna eller de över 31.000 besökarna glömmer i första taget.
Fredrik Wendel
0 Svar till “Oslo Motor Show 2014”