Så hade det äntligen blivit möjligt att förlägga klubbens 2-taktsträff till Åland då kalendern var gynnsam med röd dag på torsdagen den 6 juni och ”klämdag” fredagen den 7 juni.
Avresedag blev torsdag den 6:e med två överfarter från Sverige. Dels från Grisslehamn med Eckerölinjen med ankomst till Storby i Eckerö, dels Kapellskär med Vikinglinjen med ankomst till Mariehamn.
Vid ankomsten till Åland möttes vi av ett flertal åländska klubbmedlemmar som via lite fina omvägar lotsade oss fram till boendet Saltviks B&B i Kvarnbo. Anslutningen var stor med 24 deltagare och kvällen inleddes med traditionell korvgrillning i fint väder.
På fredag morgon var det frukost kl 8 följt av fotografering. Därefter åktur med första stopp kl 10.45 vid Geta Nostalgi och Motormuseum, ett mindre fordonsmuseum på norra Åland. Därefter körde vi till Stallhagens Bryggeri där vi fick guidning och info om verksamheten. I deras restaurang åt vi lunch. Färden gick vidare till Bomarsund, en fästning vid havet mot öster. Rudde G berättade dess historia och reporter Johnny M från tidningen Ålandstidningen fotograferade gruppen för ett senare reportage om vår träff. Väl tillbaka i Saltvik smakade det bra med en kall öl. Klockan 19 var det middag med den traditionella åländska pannkakan. Tina som är ägare till Saltvik bjöd på matsup, vilket uppskattades av matgästerna. Senare på kvällen blev det lottförsäljning till ett gediget prisbord. Aldrig har det sålts så mycket lotter på en
2-taktsträff som nu, hela 300 lotter gick åt. Senare på kvällen anlände Tinas make, Patrik Landell, och nu började ett långt ”skådespel” av denna man. Han satte fart på alla möjliga motorer och fordon som stod uppställda på gården. Det var tändkulemotorer, gamla biltraktorer m.m. ”Underhållningen” varade ända till midnatt.
Lördagens förmiddag var vikt åt frågetävlingen och vinnare blev Palle N från Danmark. Han kan det här med 2-taktare och att läsa frågor som är skrivna på svenska. Grattis säger vi till Palle och det var inte första gången han vann.
Nu var det några som valt att lämna träffen och bege sig hemåt. Vi andra körde in till Mariehamn där vi hade fått ett utrymme på torget för uppställning av våra Suzukimaskiner under 1 timme. Sedan körde vi till Kärringsund i Eckerö på västra sidan av Åland. Orten är känd för filminspelningen av Saltkråka på mitten av 1960-talet. Där anslöt några åländska och finska Suzukiåkare som senare värvades som klubbmedlemmar av Peter N. Lunchrestaurangen var i det närmaste fullbokad men eftersom Henrik J varit förutseende och förbokat bord lyckades vi få plats.
Efter lunchen körde vi till ett av Patrik Landells förråd där hans gamla ombyggda träbåt tagits ut för uppstart. Två lokala motorexperter höll på med den och efter visst besvär få den att starta. Häftig ljud i den raka 8:an av fabrikat Dodge. Inne i lokalen fanns det massor av veteranfordon, främst USA-bilar.
På kvällen var det middag på Saltvik med omröstning på ”2-taktsträffens favorit”. Vinnare med knapp marginal blev Martin V:s fina GT750J. Grattis Martin!
Årets vinnare av “2-taktsträffens favorit” blev Martin W:s GT750J.
Senare fortsatte ”Patrik Landell show”. Nu blev det en åktur runt Saltvik i en Packard ambulans av 1954 års modell även den med en rak 8:a motor. Sirén och rödljus testades. Ett stopp gjordes hos Martin Cromwell-Morgan som äger en gammal orörd verkstad från sent 1800-tal. Fullt med remdrivna redskap. I den verkstaden har han byggt två choppermotorcyklar. Kvällen avslutades kl. 01.30. Vilken kväll!
Efter frukost på söndag reste de flesta hem. Sammanfattningsvis så blev årets 2-taktsträff den roligaste i klubbens historia. Ett stort tack till Henrik J som gjort ett utomordentligt arrangemang. Ett tack också till Tina på Saltvik B&B för trevligt bemötande och fint boende.
Senare på sommaren nåddes vi av det tragiska beskedet att Patrik Landell hastigt hade avlidit. Frid över hans minne!
Peter N
Eric B är ägare till denna fina T500J
På Stallhagens Bryggeri var det rundvandring och där intogs också lunchen
0 Svar till “2-taktsträffen på Åland 2019”