Tävlingsbanan blev aldrig verklighet pga FIM-förbud
Få har sett Suzuki:s V3 på 50cc eftersom den förvägrades möjlighet att få delta på tävlingsbanorna på grund av FIM:s ändrade regler för GP racing. En regeländring som innebar att endast encylindriga motorer tilläts i 50 cc-klassen från och med 1968 års säsong.Den tekniskt överlägsna, 14 växlade och slidmatade tvåtaktaren är vattenkyld. Den utvecklar nästan 0,5 hästkrafter per kubikcentimeter.Den tredje cylindern är sammankopplad till de övriga två via drev. Växellådans hus är påtagligt stort för att ge plats till den 14 växlade lådan med sekventiell växel väljare.Motorn har borrning 28 mm och slaglängden 25 mm och har ett mycket smalt effektregister på endast 500 rpm. Med en toppeffekt på 19,8 hk vid 20 000 rpm är V3:an den vassaste 50- kubikare som tillverkats. Trots de höga varvtalen hävdar ingenjörerna att motorn håller!Vi får aldrig se den tävla, men om det vore nöjligt, skulle snitthastigheten på Isle of Man inte ligga långt efter de 500 cc Norton Manx maskiner som körs idag.