Inställning dubbelnockad trumbroms

  1. Den enda gången man behöver justera på stången mellan bromshävarmarna nere på bromsskölden är då den ursprungliga inställningen ändrats. Det är oerhört viktigt att framkanten på varje bromsback går emot bromstrumman samtidigt för bästa bromsverkan.
  2. Om frambromsen är korrekt justerad skall det finna ett spel på minst 20-30 mm mellan bromsgreppet och styret när bromsen är fullt ansatt.
  3. Justering görs genom att skruva justerhylsan i bromsgreppsfästet (uppe vid styret där vajerhöljet stoppas) utåt för att öka spelet eller inåt för att minska. Samma effekt uppnås om justeringen görs med muttern på bromsvajern nere på bromsskölden.
  4. Kontrollera genom att ta bort axelbulten från fästörat på den främre (korta) bromshävarmen så att bromshävarmarna kan manövreras oberoende av varandra. Tryck först fram den främre (korta) bromshävarmen framåt till den tar stopp så att bromsbacken ligger an mot trumman. Gör samma sak med den bakre bromsarmen och se till att bromsstångens främre fästhål passar in i den främre bromshävarmen. Om stången inte kan passa in justeras bromsstången. Montera axelbulten och lås med saxpinnen innan du tar motorcykeln i bruk.
  5. Kontrollera att bromsen lossar distinkt då man släpper bromsgreppet. Skulle så inte vara fallet kan det bero på dåligt smord bromsvajer eller att vajern är skadad.

Nytt lock till oljetanken

En ny typ att tanklock till ”dolda” oljetankar (påfyllning under dynan) togs fram 1977. Det nya tanklocket ser likadant ut som tidigare men saknar lufthål i locket. I stället är det ett sinnrikt system av packningar och luftfickor som gör att undertrycket regleras genom att luft tillförs oljetanken via gängorna på halsen. Men det har visat sig att det inte alltid fungerar. Så ett viktigt råd är att man borrar ett 2 mm hål i tanklocket som det var tidigare om man vill undvika skuren motor p.g.a. att oljan inte kan pumpas fram till lagren när det blir undertryck i oljetanken.

Ny svingarmsbussning

Original svingarmsbussning är gjord av plast och stabiliteten är av naturliga skäl inte den bästa, det känns ibland som bakhjulet “jazzar”. Detta kan man åtgärda genom att byta till svingarmbussning av metall. Men metallbussningarna är inte originaldelar så de måste modifieras för att passa och det man gör då är att svarva av ytterdiametern 0,2 mm och öka innerdiametern med 0,2 mm. Delarna kan man köpa på bl. a. Lelles med best.nr 05-014 för 445 kr (2008-01-25) och de passar modellerna från T 250 till GT 750.